zondag 2 juni 2013

Test: welk muziekinstrument ben jij?

Op school moeten we regelmatig testjes maken, bijvoorbeeld over je persoonlijkheid, welke rol je op je neemt in een groep, welk managementtype je bent, hoe je leiding geeft, en dergelijke.
 

Ik was wat aan het zoeken op internet, kwam ik een test tegen van Richard de Hoop.

Richard de Hoop, schrijver van het boek "Herrie of harmonie?" vergelijkt in zijn populaire managementtheorie teamrollen met muziekinstrumenten. Het beste team bestaat uit zo veel mogelijk instrumenten.


De Hoop: “Ik werk als gecertificeerd trainer met de teamrollen van Belbin, maar die benamingen vind ik niet zo praktisch. Oké, je bent bijvoorbeeld een 'plant', en dan? Los hiervan speelde ik jaren in bands. Daar gebeurde hetzelfde als wat ik later in het bedrijfsleven zou zien: iedereen start enthousiast, maar al snel begint het te wringen. Collega’s luisteren niet écht naar elkaar, doen weinig met elkaars sterke eigenschappen. Met herrie als resultaat. Zo kwam ik erop om Belbins teamrollen tot instrumenten te bewerken. 
 
Storemanager, verkoopmedewerker, visual merchandiser: het zijn allemaal functionele rollen. De instrumenten verwijzen naar je karakter. Iedereen kan zich voorstellen hoe een harp of piano klinkt. Daarom spreekt het zo aan, denk ik. Mooi samenspel, en dus een goed draaiend team, ontstaat door elkaars talenten optimaal te gebruiken.
 
Ik onderscheid acht instrumenten, elk met een eigen kracht:
 
• de planmatige hoorn en de invoelende viool: gevoelskracht;
• de hardwerkende bas en de energieke trompet: daadkracht;
• de ambitieuze trom en de effectieve piano: wilskracht;
• de creatieve gitaar en de denkende harp: denkkracht.”
 
Uiteraard heb ik zelf even het testje gedaan! Je krijgt ongeveer 50 vragen en na afloop van de test ontvang je een mail, met daarin de uitslag van je test en een omschrijving van alle profielen. Het volgende kwam er bij mij uit:

1. Harp met 110 punten
2. Viool met 110 punten
3. Piano met 110 punten
4. Bas met 110 punten
5. Trom met 100 punten
6. Trompet met 90 punten
7. Gitaar met 80 punten
8. Hoorn met 80 punten

- Score tussen de 140 en 180 punten: een sterk tot zeer sterk herkenbare rol in het team.
(In potentie) ben je in staat dit instrument goed tot zeer goed (virtuoos) te bespelen;
- Score tussen de 80 en 130 punten: een gemiddeld herkenbare rol.
Je bent in staat dit instrument redelijk te bespelen;

- Score tussen de 0 en 70 punten: dit instrument of deze instrumenten kan je het beste in de kast laten staan!

Als ik de omschrijving van deze profielen moet geloven, dan komt het wel een heel eind overeen met hoe ik ben en werk!

Ben je benieuwd welk instrument jij bent?
Klik dan hier voor de test!

Wat kwam er bij jullie uit? En klopte het met jullie persoonlijkheid?


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten