dinsdag 25 juni 2013

De hoed van John Mayer

John Mayer met hoed
John Mayer zonder hoed

De ster van John Mayer leek al maar rijzende. Totdat hij die gekke cowboy hoed opzette en zijn stem kwijtraakte. Wat kan hem nu nog redden?

En daar was ‘ie. John Mayer. Die looks. Die stem. Dat gitaarspel. Op slag was ik verliefd en kon ik niet anders meer dan ademloos naar zijn dvd kijken, zwijmelend naar zijn cd’s luisteren en vol ongeduld wachten op zijn nieuwe plaat. Die eerste 4 had ik namelijk al grijs gedraaid. Na Battle Studies was het een tijdje stil rondom de zanger, maar hij was druk bezig met zijn nieuwe album dus dat stelde me gerust.
Tot ik de foto’s zag. Waar was mijn lekkere man gebleven? Lang haar, een cowboy hoed, oh nee, wat voor album zou dat toch worden?

Het bleek te zijn geworden waar ik al bang voor was: totaal iets anders dan wat John voorheen had gedaan. En zijn uiterlijk had hij daarop geinspireerd. Foutje bedankt?
Zijn album heeft geen indruk gemaakt in Nederland, en ook niet wereldwijd. Nergens heeft ‘ie een grote hit gescoord. Er is ook maar één echte single van het album afgekomen, namelijk ‘Shadow Days’, wat dan ook meteen het enige leuke nummer van de plaat was.

Niet veel later bereikte mij twee niet zo’n leuke nieuwsfeiten: 1) John Mayer was aan het daten met Katy Perry en 2) hij had stemproblemen. Nou zou ik ook stemproblemen krijgen van Katy Perry, maar dat terzijde. Ik ben natuurlijk totaal geen jaloers type en ben zo rationeel dat ik ook wel begrijp dat John Mayer mij nooit zal zien staan. Maar toch. Ahum.

Stemproblemen dus. Ooit zei John in een interview dat ‘ie liever nooit meer zou zingen dan nooit meer gitaar spelen, mocht ‘ie ooit voor die keuze gesteld worden. Nou, dat zou ik dan toch weer liever niet hebben! Hoezeer ik zijn gitaarspel ook waardeer, zijn stem is zó uniek, ik zou niet zonder kunnen!
Het liefst had ik gelijk het vliegtuig naar zijn woonplaats gepakt om ‘m persoonlijk te verzorgen, maar ja, verplichtingen… Dus heb ik vanuit mijn kamertje maar voor ‘m geduimd dat alles goed zou komen.

En daar was een paar maanden geleden ineens het goede nieuws: John is druk bezig met wéér een nieuwe plaat! Hij kan weer zingen! Hij maakt weer liedjes! En, niet geheel onbelangrijk: de cowboy hoed is af en z’n haar is geknipt!

En met het verdwijnen van de cowboy hoed, is ook de cowboy sound heen gegaan. Het heerlijke nummer ‘Paperdoll’ is het eerste wapenfeit van zijn in augustus te verschijnen cd ‘Paradise Valley’. Dat klinkt toch al heerlijk?

Ik heb de 13e augustus al groots in mijn agenda gemarkeerd met alle kleurtjes die ik heb, want zodra de winkels openen ren ik naar binnen om het eerste exemplaar te bemachtigen.

24 oktober ga ik hem bewonderen in de Heineken Music Hall, dan zullen we zien of ‘ie z’n kunstje nog kan. Maar aan ‘Paperdoll’ te horen heeft John Mayer z’n groove weer terug en gaat dat helemaal goedkomen!
Beluister het nummer hier:

 
(Originele post: "John Mayer: exclusief behind the scenes materiaal", hier)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten