dinsdag 25 juni 2013

Afschaffing van de zomerhit

 
Waarom een zomerhit als Nederland de zomer dit jaar lijkt over te slaan?

De zomer van 2013 is officieel begonnen, maar als ik naar buiten kijk, lijkt het wel herfst. Uit principe zet ik de verwarming niet aan, want kom op: ’t is bijna juli!
Maanden van voorbereiding, sparen, verzamelen, combinaties uitproberen van toffe outfits voor de zomerfestivals; is het allemaal voor niks geweest?

En als het weer onze zomer dan toch zo graag wil verpesten, pleit ik voor het afschaffen van de zomerhit.

Zolang de temperatuur niet boven de 25 graden komt en ik mijn benen moet hullen in lange broeken, zodat ik nooit van mijn melkflessen af kom, hoef ik geen zomerse muziekjes te horen.

Zolang het geen zonnestralen regent, maar enkel regent, ik een paraplu in plaats van een parasol boven mijn hoofd moet houden, ik een capuchon in plaats van een zomerhoedje moet dragen en ruitenwissers op mijn zonnebril moet laten zetten, heb ik geen behoefte aan die zomerse klanken.

De zomerhit. Elk jaar is er wel zo’n liedje wat je dat bijzondere zomergevoel kan bezorgen. Het laat je terugdenken aan die heerlijke vakantie in een warm oord, of aan een lome zomeravond op het terras of in een park met je vrienden. Blote voeten, zwierige jurkjes, strandzand wat je haar zo’n mooie slag geeft, het geluid van golven die tegen de kust slaan, vogels die hun lied zingen: liedjes die dit verwoorden kunnen mijn oren op dit moment niet verdragen.

‘Summertime and the living is easy’, zo zong onder ander Eva Cassidy ooit… Nou, wat mij betreft kunnen we daar beter ‘Summertime and the living is breezy’ van maken. En dan niet ‘breezy’ in de zin van luchtig, opgewekt, vrolijk. Nee, letterlijk winderig! Gehuld in winterjas om ons warm te houden, terwijl we ons eigenlijk kapot zouden moeten zweten; nee,  leuk is anders.

Dus, zomer van 2013, je kunt 2 dingen doen: óf je heel snel van je beste kant laten zien en die temperatuur ‘ns flink opschroeven, zodat wij die zomerse hits uit de speakers kunnen laten knallen. Of je blijft zo doorgaan, maar dan ga ik mijn kerstcd’s uit de kast halen.

We zullen zien wat het wordt.

(Originele post: "Dé zomerhit van 2013?", hier)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten